Назва проєкту: Щоденник роздумів як інструмент формування навчальної автономії студента у вивченні іноземної мови» (“Reflective Learning Journal as a Tool of Enhancing Foreign Language Learner Autonomy”)

Автори проєкту Гнаповська Людмила Вадимівна, Ходцева Алла Олександрівна – ННІБТ "УАБС" СумДУ, кафедра іноземних мов

Сутність конкурсного проєкту:

Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти (далі ЗЄР) декларують необхідність застосування діяльнісно-орієнтованого підходу у навчанні/вивченні іноземних мов, що передбачає активну участь студента у виконанні навчальних завдань, ідентичних або максимально наближених до тих, які вони будуть виконувати поза межами університетської аудиторії у реальному професійному житті.

Такий підхід до формування професійних мовленнєвих компетенцій студента передбачає необхідність враховувати специфічні властивості індивіда як «соціального агента» (його когнітивні, емоційні та вольові якості) і базується на основних принципах освіти третього тисячоліття, серед яких чільне місце посідає гуманістичний принцип. Суть гуманістичного підходу в навчанні, спрямованого на інтелектуальний та пізнавальний розвиток особистості, полягає у сприйнятті знань не як результату, а як процесу, що триває впродовж всього життя. При цьому для здобувача вищої освіти навчальний заклад виступає вагомою сходинкою його особистісного розвитку та формування свідомо критичного ставлення до світу.

Посилення ролі активної пізнавальної діяльності студента та його самостійності стали основним фактором впровадження у практику освітньої діяльності ЗВО такого інноваційного концепту як навчальна автономія студента. Автономна особистість визначається як суб’єкт навчального процесу, здатний усвідомлювати власні потреби та інтереси і задовольняти їх завдяки вільному вибору методів, форм та засобів навчання, які вбачаються ефективними для оволодіння певними компетенціями. При цьому здібність студента управляти власною навчальною діяльністю необхідно формувати, озброюючи  його навичками та вміннями самостійно поповнювати, уточнювати та критично переоцінювати набуті знання з метою їх подальшого розвитку та використання у професійних інтересах. Тому сучасні провідні напрями автономного оволодіння іноземною мовою зводяться здебільшого до інструкційних технологій – самоінструкції, самоспрямування, самооцінювання, програмованого навчання. Саме на стимулювання рефлексії студента над власними проблемами та досягненнями у вивченні іноземної мови і спрямована започаткована кафедрою іноземних мов ННІБТ «УАБС» робота зі Щоденником роздумів (далі – Щоденник).

Щоденник роздумів, зарубіжні назви якого різняться (reflective journal/diary, learning journal/log’, language support reflective learning journal), – це власноруч складений студентом звіт про свій досвід вивчення іноземної мови. Це може бути як простий список того, що він вивчив за день або більш тривалий проміжок часу з короткими коментарями стосовного того, чому ці досягнення важливі, так і більш деталізований опис власних почуттів та роздумів стосовно евристичних «моментів просвітлення», що настали у вивченні мови, або подолання певних бар’єрів.  Основна мета ведення такого щоденника – спонукати студента ефективно планувати свою навчальну діяльність, визначати  індивідуальні поточні та кінцеві цілі навчання, оцінювати результати своєї роботи.

Для того, щоб допомогти студенту краще структурувати свої думки, ми включили до Щоденника такі складові як формалізовані у ЗЄР таблиці самооцінки для кожного рівня володіння мовою, що містять твердження у формі переконання  (Я можу… / Я вмію…) (Слайди 2-4), а також таблиці для визначення індивідуальних поточних та кінцевих цілей навчання та шляхів реалізації зазначених цілей (Слайд 5). Ці таблиці сприяють мотивації студентів до пізнавальної навчальної діяльності не лише в умовах керованої викладачем аудиторної роботи, а й самостійної та самостійно ініційованої роботи, спрямованої на досягнення мети, яку вони самостійно визнали для себе першочерговою на даному етапі.

Щоденник (reflective learning journal) був запропонований студентам 1 курсу ступеня «бакалавр» та 1 курсу ступеня «магістр» спеціальності «Економіка» (освітня програма «Економічна Кібернетика»). Нижче наводиться опис алгоритму роботи викладача зі студентами над веденням Щоденника.

Перед початком ведення Щоденника студенти отримують детальні пояснення та інструкції від викладача стосовно заповнення Щоденника (слайди 6-7), після чого вони  самостійно ведуть Щоденник. Формалізована оцінка за ведення Щоденника викладачем не виставляється та до сумативного балу наприкінці семестру не включається: ведення Щоденника є одним із способів альтернативного/неформального оцінювання, на необхідності впровадження якого наголошують зарубіжні фахівці з мовного оцінювання. 

Оскільки будь-яка робота розпочинається з визначення того, що саме потрібно зробити або вдосконалити, тобто з окреслення мети, на початку вивчення кожної нової теми в аудиторії студенти відбирають уміння і записують у графі «Мої цілі» Таблиці  планування власної пізнавальної діяльності (слайд 5) ті з них, які можливо набути в ході вивчення нового матеріалу. Реально визначений термін виконання дії в графі «Коли я планую набути уміння» дозволить ефективніше взятися за роботу. Бажано, щоб термін набуття уміння не перевищував одного місяця. У графі «Як я планую набути уміння» вказуються навчальні матеріали (підручники, тексти, аудіозаписи, відеозаписи, джерела на електронних носіях тощо) та заходи/події, що сприятимуть у оволодінні певним умінням. У розділі «Етапи виконання» визначаються віхи виконання певних видів роботи, що сприятимуть набуттю бажаного уміння. Серед них можуть бути індивідуальні заняття у ресурсно-інформаційних центрах, он-лайн курси, відвідування міжнародних презентацій, ярмарок, конференцій, на яких спілкуватимуться іноземною мовою, мовних курсів, поїздки за кордон, спілкування з іноземцями, участь у проектах тощо.

Протягом вивчення курсу студенти записують у Щоденник свої думки, аналізуючи успіхи, проблеми та шляхи їх вирішення (слайд 8), періодично аналізуючи свої записи у розмові із викладачем та отримуючи від останнього коментарі та поради.

Україна, 40007 Суми,
вул. Римського-Корсакова, 2

Головний корпус, 7-й поверх, кабінет Г-703
Тел.: +38 0542 687718
E-mail: [email protected]

При використанні матеріалів з
даного ресурсу посилання на сайт
обов'язкове

All rights reserved by sumdu.edu.ua